امروز
گروه خبري : هرمزگان در فضای مجازی
تاريخ انتشار : 1396/11/21 - 09:24 كد :1439
شعله ور روایت نادرِ یک ضد قهرمان – نسترن محسنی
خبر هرمزگان- شعله‌ ور آخرین ساخته حمید نعمت‌ الله است که برخلاف اکثر فیلم‌های سینمای ایران به روایت یک ضد قهرمان می‌ پردازد.

شعله‌ ور روایت پدریست که بعد از گذراندن دوره ترک مواد مخدر، تلاش می‌کند تا زندگی‌اش را دوباره از نو بسازد اما انتخاب‌های غلط و شرایطی که برای خود به وجود می‌آورد او را به نقطه‌ای که از آن گذر کرده باز می‌گرداند.

از نقاط قوت فیلم می‌توان به شخصیت پردازی خوب فرید (امین حیایی) اشاره کرد. فرید بدون اینکه خود بداند درگیر اختلال خود‌شیفتگی است و از قبول مسئولیت سرپرستی پسر نوجوانش خودداری می‌کند.

فرید تمام ویژگی های لازم برای اثبات خود شیفتگی‌ اش را در روند فیلم برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.

در عین احساس حقارت، خود را برتر از دیگران می‌داند و در کنار انجام آنچه نباید خود را قربانی احساس می‌کند. اما در عین حال مخاطب نمی‌تواند از تلاش بی وقفه او برای حفظ کردن جایگاه پدری چشم‌ پوشی کند.

فیلم شعله‌ ور از حیث پرداخت روانی کاراکتر، تا حدود کمی کاراکترهای فیلم‌های چارلی کافمن را به ذهن تداعی می‌کند.

در «شعله‌ور» همانند فیلم قبلی نعمت‌الله «رگ خواب»، روند پیشرفت شخصیت کاملا بر عکس معمول است. فرید از جایگاهش نزول می‌کند و پله پله به پست ترین حالت شخصیت خود نزدیک می‌شود تا جایی که با وجود آسیب جدی به کاوه، وجدانش ذره ای از این اتفاق در عذاب نیست، اما به دلیل تلاشش برای حفظ جایگاهش مخاطب را همچنان همراه با خود دارد.

با انتخاب بافت سنتی چشم‌نواز و کمتر دیده شده زاهدان و زابل، ریتم کُند فیلم کمتر احساس می‌شود.

در عین حال با قرار دادن دو کاراکتر وحیده (قطب مثبت) و مرد موتور سوار (قطب منفی) از نگاه کلیشه ای به سیستان و بلوچستان خودداری می‌کند.

«شعله‌ور» هرچند در مقایسه با همتای قهرمان‌ پرور خود «کامیون» نمونه موفق تری محسوب می‌شود، اما متاسفانه این فیلم نیز از زیر تیغ حذف اضافات سالم بیرون نخواهد رفت.

در فیلم‌های ایرانی که سعی می کنند نگاه متفاوتی را به مخاطب عرضه کنند، معمولا در ابتدا جزئیاتی به فیلمنامه وارد می‌شوند، در میانه راه این جزئیات رها شده و در انتها، ناگهانی در جمع بندی فیلم به کمک فیلمنامه می‌آیند.

مانند کاراکتری که از وحیده معرفی می‌شود. وحیده کاراکتر تاثیرگذاریست که شخصیت پردازی درستی از او ارائه نمی‌شود.

شخصیتی که با اعتماد کامل و غیرمنطقی به یک شخص غریبه و با موافقت‌های متوالی به پیشبرد داستان کمک می‌کند.

در میانه داستان اما در موقعیت بحرانی فرید سراغ «دختر متادون فروش» نمی‌رود و دست به دامان راننده موتور می شود! حتی به پسرش می گوید که می خواهد با همسر سابقش آشتی کند. در انتها دوباره وحیده در فیلمنامه حضور پیدا می کند تا فیلم را به پایان برساند.

«شعله‌ور» دومین فیلم نعمت الله است که از فرم گفتار متن برای پیشبرد روایت استفاده می کند.

پیش از این در فیلم «رگ خواب» نیز این شیوه را برای روایت داستان انتخاب کرده بود که برای نزدیک شدن مخاطب به بعد روانی کاراکتر انتخاب بسیار مناسبی است.

در انتها کاش آقای نعمت‌الله برای انتخاب نام فیلم تاملی بیشتری می‌فرمودند، چرا که پیش زمینه ای که در ذهن مخاطب در ادامه شنیدن نام «شعله‌ور» ایجاد می‌شود فیلم های دهه هفتاد (میلادی) بالیوود است.

 
 

 
 با پیوستن به کانال جدید،همچنان با ما همراه باشید.
در کانال جدید می توانید اخبار، انتقادات و پیشنهادهای خود را برای شورای سردبیری خبرهرمزگان ارسال نمایید.
لینک پیوستن به کانال جدید خبر هرمزگان:
 
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
آخرین اخبار
مسیر تجارت منهای ایران عاشق شدن به زبان مادری- ماه لی لی بستکی رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس: به بهانه خیریه نمایشگاه کالا راه انداختند نقدی بر مقاله استانداردهای دو گانه استاندار- ابراهیم درخواه بدهی 32 میلیارد تومانی بیمه ها به علوم پزشکی هرمزگان قطع آب آشامیدنی محلات غرب بندرعباس هرمزگان رتبه سوم چک های برگشتی کشور 29 بهمن، روز عشق ایرانی * سید رضا هاشمی زاده با استانداردهای دو گانه آقای استاندار چه کنیم؟ آیت الله نعیم آبادی: جلوی قلدرهایی که مانع اجرای قانون در هرمزگان هستند را بگیرید سرنوشت مبهم پل خلیج فارس/ ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه را آب برد؟ مرگ مشکوک حیات وحش در شرق هرمزگان محکومیت قطعی ۱۷ متهم پرونده فساد مالی در راه و شهرسازی هرمزگان هشدار مدیر کل زندان ها/ کمبود پزشک مهمترین مشکل زندان های هرمزگان است هرمزگان رکورددار تصادف های نوروزی بحران کمبود سنگ آهن در فولاد هرمزگان/ تولید بهمن و اسفند کاهش می یابد کشف هشت میلیارد تومان اختلاس و وام غیر مجاز در هرمزگان حضور مردم هرمزگان در راهپیمایی 22 بهمن بهره برداری از 288 طرح بهداشتی و درمانی در هرمزگان سوء تفاهمی با فرم متفاوت- شهاب آب روشن شعله ور روایت نادرِ یک ضد قهرمان – نسترن محسنی واریز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکات هرمزگان به خزانه کشور نوستالوژی دهه شصت و یک سوء تفاهم– کاملیا کاکی اجرای پرفورمنس " پشت پلک های تو" در کافه ساعت پنج کشف یک تن تریاک توسط ماموران اداره اطلاعات هرمزگان شعار زدگی سینماتیک/ در نقد عرق سرد- مازیار حمزوی استاد حقوق دانشگاه آزاد: هر شهروند می تواند از متجاوزان به حریم دریا شکایت کیفری کند این کامیون نیست، یک ۱۸ چرخ است- شهاب آب‌ روشن مخاطبان، بازندگان بزرگ لاتاری در بندرعباس- علی قاسمی حاشیه نگاری جشنواره فیلم فجر در بندرعباس انتقاد نماینده بندرعباس از انتقال آب خلیج فارس به یزد و کرمان مصادره به مطلوب- نسترن محسنی قضاوت یا تجاوز، دغدغه این است - علی قاسمی سی و ششمین جشنواره ی فیلم در بندرعباس به روایت تصویر رئیس پلیس میناب: استانداری هرمزگان در طرد اتباع بیگانه با نیروی انتظامی همکاری نمی کند روایت عرفانی مدیرکل از بوسه و چشمک خداوند تا ترکیدن بمب "مصادره" در سینما- مهدی ده دار استاندار هرمزگان خبر داد: بهره برداری از 498 طرح عمرانی در دهه فجر مخالفت متخصصان با طرح های ساحلی شهرداری بندرعباس/ تراژدی مرگ مشتاها رئیس پلیس میناب: تیر مامور کمانه کرد، جوان کرگانی کشته شد کاشف تخلف اتاق بازرگانی سازمان صنعت، معدن، تجارت هرمزگان است شکایت خانواده جوان جان باخته مینابی از عاملان حادثه کارگر شهرداری جزیره هرمز بهترین بازیگر تاتر ایران شد سگ های ولگرد ۷۰۰ نفر از شهروندان بندرعباس را گاز گرفتند جانانِ پنج ماهه کوچکترین عضو کتابخانه عمومی هرمزگان مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان: ۱۵ درصد معابر حساس در بندرعباس روشنایی ندارند عقب نشینی نماینده مردم در برابر مردم هجوم فرهنگی به خودمان- رضا دبیری‌ نژاد اختصاصی خبر هرمزگان/ موج استعفاها در استانداری هرمزگان خالو قنبر راستگو: خانه به دوشی در 70 سالگی نفسم را گرفته است/ شهرداری خانه ام را خراب کرد 190 کیلومتر رکاب زنی دوچرخه سواران حافظان طبیعت جهانگیریه به عشق هوای پاک مشاهده آرشیو
  • پر بازدیدترین ها
  • پر بحث ترین ها
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به خبر هرمزگان است و استفاده از مطالب، با ذکر منبع بلامانع است.